FORGÓ Árpád | KISMÁNYOKY Károly | PINCZEHELYI Sándor | LANTOS Ferenc
A hazai neoavantgárd hagyományokat elsajátítva Forgó Árpád a vásznat úgy formálja, hogy vizuálisan csábító, finomra hangolt kinetikus műveket hozzon létre, miközben magáévá teszi az európai absztrakció szellemi örökségét, és sajátos szerkesztési elvekkel – mint például a tükrözés, az elmozdítás és a forgatás – tovább is fejleszti azt. Forgó aprólékos igénnyel megformált művei egy előre meghatározott moduláris rendszerből épülnek fel, mely által a művész a síkbeli és térbeli viszonyok ritmusát hangsúlyozza. Minden egyes panelt annak alapvető elemeire – formára és színre – redukál, egyedi térbeli konstrukciókat teremtve, melyek őrzik a matéria eredendő integritását és szépségét. Forgó különböző festészeti technikákkal és anyagokkal – például kínai műbőrrel – kísérletezik, csillogó, átmeneti színhatásokat eredményezve kizökkentő erejű asszemblázsainak felületén. Forgó megkérdőjelezi az érzékelés, valamint a tér eltárulkozásának fizikai aspektusait. Mindegyik érzékenyen beállított arányrendű mű a mélység és a felület kompozíciós tárházát tárja elénk, ahogy a galéria falai mentén mozognak, kibontakoznak és átalakulnak. Az egész és a szegmens közötti képlékeny kapcsolat Forgó gyakorlatának lényegét jelenti.
A kiállítás a Longtermhandstand Galériával együttműködésben jött létre.
In the tradition of the Hungarian neo avant-garde, Forgó shapes canvas to create visually alluring, subtle kinetic works while embracing the heritage of European abstraction and developing it further through his own geometric methods, such as reflection, shifting and rotation. Árpád Forgó’s meticulously shaped canvases are built from his pre-defined modularsystem that emphasizes the rhythm of the planar and spatial relationships. Each panel is pared down to its basic elements – form and color, into a unique dimensional construction that retains the material’s inherent integrity and beauty. Forgó experiments with various painting techniques and materials, such as Chinese leatherettes, producing a lustrous, transient color effect on the surface of his unconventional assemblages. Forgó questions how we look, perceive and reveal the physical aspects of space. Each viscerally proportioned work reveals compositional variations of depth and surface as they are moved about, unfolding and transforming along the gallery walls. This fluid relationship between the whole and the segment are the crux of Forgó’s sophisticated practice.
Waldenbuch, Germany; Mark Rothko Art Center, Daugavpils, Latvia, Hungarian Cultural Institutes in Brussels, Belgium and Warsaw, Poland; Griffin Gallery, London, UK, SNO Gallery, Sydney Australia; Milano Gallery, Warsaw, Poland. Forgó is a 2019 recipient of The Pollock-Krasner Foundation, and has been awarded numerous grants and residencies, including the Vermont Studio Center, Johnson, Vermont; the Sydney Non Objective Contemporary Art Projects, Sydney, Australia; the Lademoen Kunstnerverksteder, Trondheim, Norway; The Sam and Adele Golden Foundation for the Arts, New Berlin, New York, USA; and Swatch Art Peace Hotel’s AIR Program in Shanghai, China and most recently was chosen to participate in The Josef and Anni Albers Foundation in Bethany, Connecticut, USA.
The exhibition has been realised in collaboration with Longtermhandstand.

FORGÓ Árpád 6E6CBS 55x115x4 cm, acrylic on shaped canvas, 2020(2)