EMELET: SZINYOVA GERGŐ_Kései munkák

2013. november 8. 20:56

SZINYOVA GERGŐ_Kései munkák

2013. szeptember 21. - 2013. november 3.


A kiállítás kurátora: Zsikla Mónika művészettörténész

kiállítást megnyitotta Földes László Ybl-díjas építész
utána Bulk_Kiss Rajmund


Szinyova főként papír-akril munkákat készít, leginkább két dimenzióban alkot, de télen a térbe is kilépő faléc konstrukciókkal rukkol majd elő. A festékszóró nyomhagyásának módozatait kutatja airbrush-munkáin, RGB-sorozata pedig vágott végű filctollakkal húzott monoton vonalak rendszere. Munkáihoz vázlatokat készít, mielőtt élesben dolgozna, csupa személyes, jegyzetekkel és firkákkal ellátott A4-es lap. Tiszteli hazai és nemzetközi előképeit és kortársait is, rengeteg kedvence van, műveinek mégsem a képzőművészet a kiindulópontja. „Szeretek onnan tájékozódni, ahonnan más talán nem teszi" - magyarázza. Konstruktivista szemlélettel választja képei alapanyagául a zenét, a teret, a különböző anyagokat, a színeket, a tárgyi környezetet és ezek véletlen párosításait. A designnal, a divattal, az építészettel és az alkalmazott művészetekkel foglalkozó számtalan fotóblog áttanulmányozása kötelező napi rutinként van jelen életében. „A munkafolyamat mindig nézelődéssel kezdődik - meséli. - Az interneten könyvjelzőzöm, kategorizálom a különböző blogokat. Külön megvan a rendszerem: utcai kultúra, média, design, képzőművészeti oldalak, építészeti oldalak, fotóblogok. Ezeket végigböngészem."
Extrém zaj
Alkotás közben kortárs kísérleti elektronikus zenét hallgat. Ebből a zenei irányzatból a legérdekesebb számára az absztrakcióval való kapcsolata. „Túl gyakran nem hallom, hogy »absztrakt« zene, annál gyakrabban viszont, hogy »experimentális«, ami pedig kísérletit jelent, és valahol nekem ez a két dolog távolról összecseng - fejtegeti kortárs zenei elméletét. - Ha valami kísérleti, akkor az valahol absztrakt is." A zenékben felismerhető kísérleti esetlegesség elsősorban a vázlatkészítésben jelentkezik, a repetíció pedig az ismétlődő formarendszerekben jut érvényre. Ennek ékes példái a piros, zöld és kék filctollakkal csíkozott munkái, amiknek előzményéről Szinyova így mesél: „az RGB-sorozat egy érdekes kísérlet eredménye. A filctollcsomagból mindig csak a fekete színt használtam, és ottmaradt a nyakamon az a rengeteg piros (R), zöld (G) meg kék (B). Azon gondolkoztam, hogyan lehetne hasznosítani ezeket az általam kevésbé használt színeket. A papíron nagyon jó kifogyasztani a filctollat, és érdekes transzparenciák is létrejöhetnek, de nagyon gyorsan kifogynak, így úgy határoztam, készítek magamnak saját filctollakat. Húztam a papíron őket nagy lendülettel, és még mindig nem fogytak ki - lelkendezik. - Van ennek a folyamatnak egy monotonitása, amit nagyon szeretek. A háttérben kortárs kísérleti elektronikus zene szól hangosan, közben ritmusra húzom a vonalakat statikusan, ugyanúgy ismételve, ahogy a zenében is ismétlődnek az ütemek." Hasonlóan kísérletezőek a festékszórós munkái is. Gyökerük az urbánus művészetben keresendő; Szinyova airbrush-technikával hálókat és egyéb rácsszerkezetű mintázatokat alakít ki a fúvó szórásterületét irányítva.
Egy egészen költői és experimentális alkotó képe jelenne meg ezután az olvasó előtt, ha nem árulnám el, hogy színes munkái készítésekor módszerességre cseréli az előbbi szenvedélyt, technikai szempontból pedig hűvös precizitásra. Kimilliméterezi azokat a színsávokat, amik a mű szerkezetét adják, kitakarja, majd hengerrel egyenként kitölti a mezőket. „Én mindent hengerelek. Nincs ecsetelés. A centiszer centis felület is - magyarázza a technikát - hengerelve van. Ahhoz, hogy a művek sterilitása meglegyen, ki kell zárni a kézjegyeket a képről, ehhez fontos használnom a hengert. Másrészt pedig sokkal szebben is oszlatja el az anyagot."

 

Sárvári Zita