HETEY KATALIN

Életrajz

1924. augusztus 2-án született Miskolcon.
1942-1947 között, az érettségi után a Képzőművészeti Főiskolán Szőnyi István volt a mestere. A természetelvű festészet látványvilágában dolgozik.
1947-ben rajz- és művészettörténet szakos tanári diplomát szerez. Számos országos kiállításon szerepel.
1947-től 1956-ig a budapesti Képzőművészeti Gimnázium tanára.
1956-ban elhagyja az országot, majd egy éves olaszországi tartózkodás következik Rómában és Ischiaban (Capri melletti sziget), ahol az idő tájt jelentős szellemi központ alakult. Festők, írók dolgoztak az akkor még érintetlen szépségű környezetben: többek között Auden angol költő is. Ott találkozott Fejtő Ferenccel és feleségével Rose-sal. Segítségükkel tudott Párizsba áttelepülni. Rómában megismerkedik Ignazio Silone-vel és számos művésszel, mint Afroval, Alberto Burrival az „arte povera" jeles elindítójával, Marino Marini szobrásszal, Margarite Russoval és Mitty Risivel a neves filmrendező első feleségével. A „Dolce vita" című film szereplői gyakran megfordultak Mitty Risi házában, ahol Hetey Katalin hosszabb ideig mint vendégművész lakott. Az időben készült munkáira még a természet szerkezeti rendjéből kiinduló, tradicionális képi szerkesztés jellemző. Az Ischiaban készült munkáit kiállításon mutatta be Fiorioban. 1957-ben véglegesen letelepszik Párizsban. Ez az idő az „Ecole de Paris", az „Informel" illetve a „L'art brut" vizuális irányzatok kora volt (Vieira da Silva, Basin, Manessier, Poljacov Soulage, Marc Atlan, Dubuffet, Fautrier, stb,), akiknek művészetét nem érezte idegennek, sőt visszatalált bennük azon festői értékekhez, amelyekben hitt. (A természetet kiindulópontnak véli, koloriz-mus, stb.) Az egzisztenciális problémák megoldására grafikai és illusztrációs munkákat vállal. (Vox Kiadó, hanglemez fedőlapok.)
1958-ban Párizsban részt vesz a „The National Bible Society of Scotland" Biblia-illusztrációs pályázatán, Edinburgben. 1959-ben a fenti grafikai lapok New York-ban kerülnek bemutatásra. Tanulmányút Spanyolországban. A „Cercle culturel de Royaumont" tagja, ahol több alkalommal dolgozik és konferenciákon vesz részt. Tuniszi utazás. Első utazás Hollandiába. Gimnáziumi rajztanári állást vállal.
Első önálló kiállítása a párizsi Galerié Lambert-ben, katalógusa Jean Rousselot neves francia költő előszavával.
1963-ban elnyeri a H. Hartford alapítvány ösztöndíját. Egy évig Kaliforniában és New Yorkban dolgozik. Kiállítás Washingtonban és Los Angelesben.
1964 Első múzeumi kiállítás Hollandiában. (Stedelijk Museum Schiedam) Részt vesz a Fiatal Művészek Biennáléján, Tokióban. 1964-1969-ig párizsi, németországi, hollandiai kiállítások.
1970 óta francia állampolgár. Első kontaktus a zürichi SchlégI Galériával. Első munkák az Aarau-i öntődében - kisplasztikák, fémszobrok -, amit többéves együttműködés és munka követ.
1970-től rendszeres részvétel a baseli Art-Expon (Art 1/1970, 4/1973, 5/1974, 6/1975, 9/1978) 1972-től szoros kapcsolat és együttműködés a SchlégI Galériával
1975 Jelentős publikáció jelenik meg róla Ragon-Seuphor: L'art Abstrait című munkájában, az Edition Maeght Paris kiadásában.
1979-ben jelentős retrospektív kiállítás a La Chaux-de-Fonds-i múzeumban. Katalógus Paul Seylaz előszavával. Az 1979-es zürichi Art-Expon kiállított munkái alapján a Volkswagen Alapítvány részéről felkérést kap kisplasztikái sorozat készítésére, és egy előadás tartására. E felkérés kapcsán fedezte fel, a heisenbergi „rész és egész" - gondolat, és saját művészete közötti párhuzamot. Az eltelt évek alatt számos utazás, többek között hosszabb görögországi tartózkodás. A „fehér" újra felfedezése.
1981-ben közös kiállítás férjével, Konok Tamással, a budapesti Szépművészeti Múzeumban.
1981-1984 között a győri nyári Művésztelep keretében a Mezőgépgyárban, illetve a Vagon- és Gépgyárban kivitelezi szobrait.
1985-ben gyűjteményes kiállítás a Miskolci Hermann Ottó Múzeumban, majd 1986-ban Nagyatádon készít monumentális méretű plasztikát.
1991-ben a Győri Városi Múzeumban és
1992-ben a budapesti Vasarely Múzeumban rendeznek munkáiból kiállítást. Ez alkalommal szitanyomataiból grafikai album jelenik meg a múzeum gondozásában.
1990-2000 között számos kiállítás Franciaországban, Svájcban. A párizsi Formes et Structures építészeti szaklap publikálja munkáit.
2006 A Nyílt Strúktúrák Művészeti Egyesület alapító tagja

HETEY KATALIN